Post - sećanje

U Umetničkom centru Univerzitetske Biblioteke "Svetozar Marković" 8. Novembra 2012 u 19 časova otvorena je izložba fotografija Marija Ćalić "Post - sećanje"

Marija Ćalić: samostalni umetnik - profesionalni fotograf, član ULUPUDS-a sekcije fotografije od 1997. Uz tri samostalna izlaganja fotografija u Beogradu, Pančevu i u Londonu, učestvuje na više grupnih izložbi u Republici Srbiji i u inostranstvu. Njene fotografije bile su zastupljene na regionalnim i  internacionalnih grupnim izložbama: 'Ogledalo Balkana' (putujuća izložba 2002-03); 'Zatvoreni tokovi' Konak kneginje Ljubice Muzeja grada Beograda 2005 (uz autore različitih medija: Mariela Cvetić, Joscelyn Pook, Ivan Stojaković, Dragan Aleksić, Istvan Horkay, Martha Rosler, Tom Phillips, Peter Greenaway, itd); 'Mikro Narativi' izložba u selekciji kustosa Loranda Hegya koja je posle Oktobarskog salona 2007 u Beogradu, priredjena u Musee d 'Art contemporain Saint Ettiene u Francuskoj koje je pratilo i izdanje pariskog izdavač Flammarion 2008, kao i samostalno na Bienalu umetnosti u Pančevu 2012.
Imala je i rezidencijalni boravak na poziv Kulturreferata Minhena 2010, u radu na dva obimna fotografska ciklusa, u pripremi 2013-2014.
Radila je kao fotograf i urednik fotografije u dnevnim i nedeljnim listovima.







Fotografije Marije Ćalić su predstave prirode, istorijskih evokacija i sećanja. Spojevi njenih foto celina sadrže predmete, ambijente kao i portrete koji se opiru odredljivosti. Naslov ‘Post - sećanje’ nadovezuje se na stihijsku snagu društvenog zaboravljanja u našem razdoblju prodorne medijske neuravnoteženosti  i sveprisutne banalnosti fotografije. Otud se pobudjuju preispitivanja doživljaja realnosti prema fotografiji  i kultivisanja vidljivog i upamćenog. U triptisima, kao i u samostalnim snimcima Marije Ćalić nižu se prizori što prizivaju i prošlost fotografskog medijuma, ali i kinematografskog iskustva. Dosegnuta je nekadašnja pitoresknost slikarstva i  elegična atmosfera predmeta, medjuprostora i eksterijera. Primeri takve umetničke fotografije u poslednje skoro tri decenije čine, na primer, autori: Seino, Struth, Barth, Hofer, Gersht, Willmann.
Repertoar ciklusa ’Post - sećanje’ je i nizanje putovanja: prema mestima i odabranim predmetima, od zapuštenih balkanskih vizura, ruševne srednje Evrope do starozavetnih i drevnih poprišta kakvo je Masada. Pristup u deonice upamćene prošlosti, i izglede koji nas okružuju - svetove uništenja jednako i prirode i istorije – postaju nov fotografski poredak iskustva.