Izložba crteža studenata III, IV godine
slikarstva, grafičkog dizajna i kostima, i studenata master i doktorskih
studija slikarstva rađenih na predmetu Večernji akt kod profesorke Ružica Bajić
Sinkević koja je i autor izložbe.
Predmet Večernji akt ima veliku tradiciju na
umetničkim fakultetima u našoj zemlji. Sam njegov naziv govori nam da je reč o
crtanju akta – modela u enterijeru pod veštačkim osvetljenjem. Na predmetu Večernji
akt rade se crteži akta po modelu na papiru manjeg formata i raznim materijalima
(grafit, ugljen, tuš, pastel, akvarel, kolaž...).
Ograničeno vreme rada na studiji ili krokiju,
mali format, širok izbor materijala, kombinovanje različitih tehnika, eksperiment
i transpozicija oblika uslovljavaju proveru anatomske osnove crteža, ali utiču i
na kreativni razvoj studenata i formiranje njihove stvaralačke ličnosti.
Studenti preko specifičnih oblika programske
materije crtanja ljudske figure u kontinuitetu neguju crtež kao osnovni vid
likovnog izraza. Transpozicijom, ličnom interpretacijom karaktera modela u
uslovima brze opservacije, uz upotrebu šire skale materijala i kombinacija
materijala, ostvaruju celinu stilske ujednačenosti. Produbljivanje individualnih
karakternih sklonosti u duhu individualne likovne estetike dovodi do spontanog
formiranja ličnog „izma”.
Ideja ove izložbe je predstavljanje stvaralačkog
opusa studenata koji se crtežom bave na najrazličitije načine, od klasične
studije, čistog linijskog crteža, analize valerskih vrednosti, preko
transpozicije, integralne transpozicije, eksperimenta, kombinovanja najrazličitijih
materijala... sve u cilju analize čovečjeg tela i duha.
Ružica Bajić Sinkević
Crtanje akta po modelu jedan je od
najzahtevnijih crtačkih problema i ujedno ogledalo umetnikovog umeća i
majstorstva. Studenti Akademije lepih umetnosti na ovoj izložbi kroz studije,
skice i kroki crteže dočaravaju nam veštinu crtanja i skiciranja različitih
položaja i pokreta tela. Veliki je izazov i veština nacrtati i pogoditi
proporcije ljudskog tela koje sedi, izraz lica modela, nacrtati šake, stopala i
prikazati liniju izraženu u jednom trenu kroz interaktivnu komunikaciju. Crteži
nagih ljudskih figura po modelu, pod veštačkim osvetljenjem, nastalim u ateljeima
fakulteta, pružaju posmatraču mogućnost da oseti trenutak pun kreativnog žara
kome se umetnik prepušta u svojoj stvaralačkoj crtačkoj moći. Oštroumnost i
stvaralačka moć pri spontanom i prirodnom delanju bitan su aspekt strpljivog i
studioznog crtanja večernjeg akta koji vidno prolazi kroz proces razrešavanja
odnosa i istraživanja likovnog jezika i iskustva.
Izložbom crteža, nastalih tokom školske
2013/14. godine na časovima Večernjeg akta, predstavljena je raznolikost
pojedinačnih crtačkih interesovanja. Raznolikost se ogleda naročito u odabranom
materijalu i formatu. Široka lepeza i kombinacija materijala, gde uglavnom
preovlađuju tradicionalna sredstva za crtanje: mali format, tuš i pero, grafit,
ugljen, olovke u boji…, stvaraju posebnu vizuelno-estetsku čaroliju.
Raznolikost se ogleda i u neponovljivom krajnjem
ishodu doživljaja u direktnom susretu sa modelom i krajnjem ishodu posmatranja
koji može biti iznenađujuće udaljen od svog polazišta. Svaki rad pojedinačno
postaje privlačan za likovnog kritičara ne samo zbog onoga što postiže, nego i
zbog onoga što ostavlja nepostignutim – tajanstvenim.
dr Vesna Dicić, istoričar umetnosti